Logo

Angrerett Benq PE 5120 - trenger råd!

Skriv et svar
12/2/2004 8:47:04 PM #1 av 4
Postet av: terjeki
Hei
Benq Pe 5120 virker meget positiv bortsett fra på ett område.
På en del TV signaler virker det som om bildet henger litt igjen ved raske bevegelser. Dette er spesielt synlig ved fotballkamper der bildet blir uskarpt og kornete ved raske bevegelser. Spesielt graverende er dette på TVN sine fotballsendinger.
Er dette regnbueeffekt eller noe annet ? På Film fra DVD ser jeg ikke disse effektene.

Benytter RCA-kabler via videospiller.

Bør jeg benytte meg av angreretten og vil dette bli bedre med en annen projektor ?

Takk for tips!

Terje
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 6:53:55 AM #2 av 4
Postet av: Tengs
Hei.

Det du ser har ingenting med regnbuer å gjøre.

Det vil heller ikke bli bedre med noen annen projektor.

"Fenomentet" er sammensatt av flere ting.
1. TV Norge er ikke kjent for spesielt bra bildekvalitet, hverken på analoge eller digitale sendinger.
2. Vanlige analoge antennesignal (VHF/UHF) er ikke beregnet på store skjermer. Har du et dårlig signal i utgangspunktet, og forstørrer dette opp blir det enda dårligere.
3. Tunerene som sitter i VHS spillere pleier å være veldig dårlige. (Tilpasset VHS formatet)
4. Composite signal (RCA) som du bruker er den desidert dårligste overføringen av bildesignal.

PE5120 har ikke "verdens beste" bildeprosessor, men dette har forsvinnende lite å si i din sammenheng.

Du kan forbedre bildet på 2 måter.

1. Skaffe en digital satelittantenne. Dette er det klart beste alternativet for å få tilfredsstillende TV bilder med projektor
2. Bytte til en bedre TVtuner, med s-video utgang, vil gi en viss forbedring.

Du kan også "zoome" bildet ned i størrelse når du bruker den til TV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 5:09:59 PM #3 av 4
Postet av: Bjarte
Er helt enig med Tengs her. Problemet ligger ikke i projektoren. Selv på dyre projektorer ser bildet "elendig" ut hvis man kjører via vanlig analog sending.

Dette er ulempen med stort bilde. Alle feilene vises så lett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2004 4:10:38 PM #4 av 4
Postet av: terjeki
Hei og takk for fornuftige svar. Jeg vil umidelbart gå løs på forbedring av tuner og kabler. Hvilken anne type tuner bør velges foruten digital satelittantenne.

Terje
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar