Logo

Advarsel mot plasma og LCD-TV

Skriv et svar
11/27/2004 8:42:34 PM #1 av 14
Postet av: ter_kris
De som tenker på å kjøpe seg flat TV bør lese denne artikkelen!
Kanskje man bør tenke seg om en ekstra gang før man løper i butikken?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=211592

(De som fortsatt har 30 dagers returrett hos Elkjøp burde kanskje benytte seg av den?).
-tk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 10:19:48 AM #2 av 14
Postet av: Bjarte
Interessant lesing. Min erfaring er at selgeren ikke vet slike detaljer som dette. Har opplevd at selgere ikke har hørt om 720p og 1080i.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 10:28:07 AM #3 av 14
Postet av: LateEntry
Kjøpte Panasonic 37" TH-37PA30 igår. Dette tv'et er ikke hdtv, men jeg har blitt informert om at det ikke skal være noe problem å se hdtv sendinger på det. I verste fall må det kjøpes en hdtv decoder/omformer. Noen som vet hvordan disse plasma tv'ene kommer til å takle hdtv? Bør jeg benytte meg av 30 dagers returrett hos elkjøp og heller kjøpe et hdtv ready plasma tv utpå nyåret?

Jeg har tv'en på fot inn i en realtiv dyp tv/bokhylle seksjon. Tv'en passet akkurat inn, mens det er god plass bak tv'en skviset jeg rammen inn i "tv-hullet" i seksjonen og det er dermed ikke mer en 1/2 cm plass på sidene og ikke mer en 2 cm på toppen. Brukerveiledningen krever 10cm - er dette pga kjøling til apparatet eller brannsikkerhet. Jeg kan evt trekke tv'en noe ut av hullet - men da kommer den litt for nærme sofa'en. Noen som har tips råd om andre forhold med dette tv, ønskes hjertelig velkommen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 10:34:39 AM #4 av 14
Postet av: Rune
Gratulerer med et veldig godt valg av TV.

Når det gjelder HDTV så hevder panasonic at den støtter begge delene (720p og 1080i). Desverre er det ikke så lett å kontrollere om dette stemmer. 1080i funker nok perfekt for det gjør det på gamle modeller, og sannsynligvis så funker 720p også. I USA hvor de har HDTV var PA20 en av de mest solgte modellene.

Når det gjelder plassering så kan det være greit med litt lufting ja. Hva med å borre noen luftehull eller kanskje montere en vifte.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 11:56:18 AM #5 av 14
Postet av: LateEntry
Lar det seg gjøre å teste hdtv compabilitet via pc'inngang? Her drevet litt med forskjellige innstillinger og jeg hadde bl.a. sannsynlingvis brukt en ikke svhs scart inngang på t'ven (fra dvd), nå har jeg byttet, og nå jeg nå ser på Indiana Jones Last Crusade (for 250 gang) ble jeg skikkelig imponert av bilde. Rett å slett helt rått!! Tv'bildene er så som så, men det er vel ikke mer å få utav signalene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 12:04:48 PM #6 av 14
Postet av: Rune
Eneste måten å teste dette på er å kjøre HDTV signal inn på komponent inngangen.

Såvidt jeg vet så finnes det ingen 720p 50Hz kilder tilgjengelig. (standarden som mest sannynligvis vil bli brukt av NRK)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 3:33:42 PM #7 av 14
Postet av: Suger wankel?
Moro å få vite sånt som dette i ettertid, men det ser ut til at min Hyundai skal klare overgangen til HDTV...når det en gang kommer til et sted der jeg bor. Etter hva jeg kan skjønne av denne http://www.nextier.co.kr/eng/product/pdp_5.htm så skulle tven være tilpasset den nye standaren...eller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 4:25:57 PM #8 av 14
Postet av: Rune
Slik det ser ut ja så støtter den de standardene. Var dok ikke noen henvisning til at dette var en Hyundai skjerm.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2004 8:08:20 PM #9 av 14
Postet av: Suger wankel?
Det gjør den ikke, men den siden jeg henviste til er identisk med infoen som står i bruksanvisningen jeg har fått med tven. Det er jo da ganske tydelig at det er flere produsenter som bruker den samme skjermen siden siden ikke henviser til noen spesielle produsenter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2004 7:46:35 PM #10 av 14
Postet av: perbear
For de som absolutt skal ha ny flatskjerm (eller prosjektør) før JUL, så er det bare å kjøpe.

For oss andre, med litt mer tid/mindre penger ;-) finnes det en god artikkel fra den europeiske kringkastingsunion som diskuterer tekniske sider med den kommende digitale HDTV standard.

Den er på 11 sider (engelsk) og er nyttig for alle hjemmekinoentusiaster:
http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_300-wood.pdf

Mvh Per
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/1/2004 10:07:53 PM #11 av 14
Postet av: LateEntry
Spurte Panasonic Norge følge spørsmål og fikk påfølgende svar:
Hvordan takler pa30 hdtv?


Hei,

PA30 takler HDTV så nært opp til HDTV som det går an å komme, uten å være ren HDTV. Med en digital tuner vil bildene på PA30 være så gode at det er bortimot umulig å se at det ikke er en HDTV-plasma du ser på.

Mvh,



support@panasonic.no
2004-11-29 16:16
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/2/2004 1:45:55 AM #12 av 14
Postet av: Aladdin
Da virker det som du trygt kan beholde den. Har jo fått mye skryt denne skjermen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/2/2004 9:44:04 AM #13 av 14
Postet av: detteermeg
De som har planer om å kjøpe en LCD eller Plasma før jul, kan trygt gjøre det, så lenge den takler en oppløsning på 1280 eller høyere.
Så kunne jeg hatt en veldig lang teknisk avhandling om hva og hvorfor, men bare pass på at du ikke kjøper billig for å kjøpe billig. DA kjøper du i alle fall katta i sekken som den svenske artikkelen riktig sier.
De som har kjøpt Plasma skjermer via hjemme-pc, kan nok sansynligvis ha kjøpt katta i sekken. Industriskjermer som vanligvis selges til sånne caser er langt fra gode nok til HDTV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 8:18:17 AM #14 av 14
Postet av: atarup
[/quote]De som har planer om å kjøpe en LCD eller Plasma før jul, kan trygt gjøre det, så lenge den takler en oppløsning på 1280 eller høyere.
Så kunne jeg hatt en veldig lang teknisk avhandling om hva og hvorfor,..


Kan du gi en kort avhandling om hva og hvorfor? Er helt grønn på området, men jeg har fått med meg at 720, 1080, 1280, 768? er nøkkeltall når jeg skal kjøpe LCD.TV i julepresang til meg selv. Men hva i huleste betyr det egentlig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar