Logo

720p vs. 1080i

Skriv et svar
5/17/2005 6:09:30 AM #1 av 9
Postet av: YamaLab
Jeg har en Denon 1910 med DVI/HDMI tilkobling til en Panasonic PT-AE700.
Har prøvd meg litt fram med å bruke 720p og 1080i ut fra DVD spilleren, og mener å se at 720p er hakket bedre (pga progressive signaler). Men 1080i har høyere oppløsning, så det burde jo gi en kvaitetsforbedring også....
Finnes det noen tommelfingerregler for hvilket av formatene som er "best" ved avspilling av vanlige DVD filmer. Jeg tror å vite at "vanlige" DVD filmer ikke har noen av disse formatene, men blir oppskalert fra et annet format (hvilket?).

Noen som vet noe mer :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/17/2005 8:10:15 AM #2 av 9
Postet av: Rune
Signalet på DVD platene er lagret med 576 linjer for sone 2 Europa og 480 linjer for Sone 1. (576p og 480p) Dette blir da konvertert til 720p (720 linjer) eller 1080i (1080 linjer) i DVD spilleren.

Din projektor har bare 720 linjers oppløsning slik at når du konvertrer til 1080 må projektoren konvertere tilbake til 720 linjers oppløsning og det vil dermed være to konverteringer som påvirker bildekvaliteten.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/17/2005 7:35:40 PM #3 av 9
Postet av: YamaLab
Det kan forklare hvorfor jeg synes 720p er bedre.

Men, i manualen for AE700 så finner jeg oppløsning på 1920x1080i, og projectoren indikerer også dette når jeg setter DVD spilleren 1080i modus.

Betyr dette at interlace signalet på 1080i egentlig er av lavere oppløsning (f.eks. 540)?

Egentlig er kansje forståelsen av interlaced og progressive signaler som er problemet mitt her. Hvis jeg forstår dette riktig nå så er 1080i 2 bilder med 540 linjer, mens 720p er 720 linjer men med dobbel frekvens?

I projektoren så indikeres begge med en linjefrekvens på 50 Hz... Betyr det at hele bildet i 720p blir tegnet opp ved 50Hz, mens i 1080i er det egentlig 25 Hz men det dobbelte med pixler?

Hjelp.
YamaLab.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/4/2005 5:58:40 PM #4 av 9
Postet av: phkb
Er ikke meningen å blande meg inn i hodebryet ditt, men la merke
til at du kjører kombinasjon av Panasonic PT-AE700 sammen med
Denon's DVD-1910 med digital bildeoverføring. Har vurdert å gå til innkjøp av samme gildet!
Er denne kombinasjonen å anbefale?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/5/2005 1:48:24 PM #5 av 9
Postet av: YamaLab
Tråden kadde kommet til en midlertidig pause uansett.... :(

I utgangspunktet kan jeg anbefale dette oppsettet. Jeg er meget godt fornøyd med både prosjektor og DVD spiller og kommer ikke til bytte ut noen av dem med det første.
Jeg valgte 1910 fordi den hadde DVI utgang, var billig og fått god kritikk. Når jeg valgte den så trodde jeg at kvaliteten på et DVI signal var det samme uansett spiller, derfor var det ikke nødvendig å kjøpe f.eks. 2910 eller 3910. Dette er feil. Det digtial signalet er bedre på 2910 og 3910, men om det forsvarer prisforskjellen er en annen sak.
Med 1910 må du også gå veien fra DVI til HDMI. Jeg bruker en "konverter" og en så en ren HDMI kabel (8 m), men det beste er nok å kjøpe en DVI/HDMI kabel for å slippe denne "ekstra" overgangen.
YamaLab.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/6/2005 7:09:26 AM #6 av 9
Postet av: phkb
Takk for raskt svar!
Da er jeg ett skritt nærmere hjemmekinodrømmen :o
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/26/2005 2:19:01 AM #7 av 9
Postet av: a_fly_guy
Jeg trodde hadde mye høyere oppløsning enn dette?

På "Hovedspesifikasjoner" står det:
Oppløsning 1280x720

mens på "Bilde" står det:
Bildetype LCD
Max oppløsning 1920x1080

Kan du noen forklare dette litt nærmere?

Den kan kjøre ekte 1080i?

"Rune" skrev:

Din projektor har bare 720 linjers oppløsning slik at når du konvertrer til 1080 må projektoren konvertere tilbake til 720 linjers oppløsning og det vil dermed være to konverteringer som påvirker bildekvaliteten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/28/2005 7:52:01 AM #8 av 9
Postet av: Alex F
"YamaLab" skrev:Tråden kadde kommet til en midlertidig pause uansett.... :(

I utgangspunktet kan jeg anbefale dette oppsettet. Jeg er meget godt fornøyd med både prosjektor og DVD spiller og kommer ikke til bytte ut noen av dem med det første.
Jeg valgte 1910 fordi den hadde DVI utgang, var billig og fått god kritikk. Når jeg valgte den så trodde jeg at kvaliteten på et DVI signal var det samme uansett spiller, derfor var det ikke nødvendig å kjøpe f.eks. 2910 eller 3910. Dette er feil. Det digtial signalet er bedre på 2910 og 3910, men om det forsvarer prisforskjellen er en annen sak.
Med 1910 må du også gå veien fra DVI til HDMI. Jeg bruker en "konverter" og en så en ren HDMI kabel (8 m), men det beste er nok å kjøpe en DVI/HDMI kabel for å slippe denne "ekstra" overgangen.


Når vi allikevel sporer av,... har du problemer med lip sync på 1910 ? Dette er ofte nevnt i tester av denne DVD spilleren.

Når det gjelder kjøp av kabel så vet jeg ikke om jeg er enig. Kjøper du HDMI-HDMI + overgang kan du senere ta vekk overgangen NÅR du skifter DVD spiller. Kjøper du DVI-HDMI kabel, må du senere kjøpe et ekstra ledd. Jeg antar at nyere spillere vil fikse dette problemet med HDMI utgangen. Tror dette bare er et problem som Denon har (hadde).
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/21/2006 12:04:44 PM #9 av 9
Postet av: knutinh
"a_fly_guy" skrev:Jeg trodde hadde mye høyere oppløsning enn dette?

På "Hovedspesifikasjoner" står det:
Oppløsning 1280x720

mens på "Bilde" står det:
Bildetype LCD
Max oppløsning 1920x1080

Kan du noen forklare dette litt nærmere?

Den kan kjøre ekte 1080i?

"Rune" skrev:

Din projektor har bare 720 linjers oppløsning slik at når du konvertrer til 1080 må projektoren konvertere tilbake til 720 linjers oppløsning og det vil dermed være to konverteringer som påvirker bildekvaliteten.


Når det gjelder oppløsning og "HD" er det viktig å lese spesifikasjonene grundig. Produsenter putter inn veldig mange forskjellige tall, men stort sett er vi interessert i bare ett: Hvor mange pixler har projektor/flatskjerm fysisk. Jeg forstår det slik at din projektor har 720x1280 fysiske pixler. Da kan den ikke kjøre "ekte" 1080i. Mest sannsynlig får du best resultat ved å gjøre en enkelt konvertering: fra DVD sin 720x576 til projektoren sin fysiske oppløsning på 1280x720. Om denne bør gjøres i DVD eller projektor har jeg ingen formening om da jeg ikke kjenner dine produkter.

Produsentene er fryktelig glad i å komplisere dette mer enn nødvendig med å introdusere "maksimal oppløsning" som er hvor stor oppløsning skalerereren er i stand til å ta inn.

mvh
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar