Logo

720p 16:9 projektor til ca 7000?

Skriv et svar
2/14/2009 4:54:12 PM #1 av 8
Postet av: jarak
Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for hvilken projektor jeg skulle kjøpe, men så snur det seg litt.... dermed sitter jeg her og spør dere som har litt peiling om hva dere anbefaler. Litt data; rommet den skal stå i er kjellerrom, ca 5,5 x 4 m. Rommet er mørkt, kun et lite "under-bakken-vindu". Størrelse på lerret; 16:9 og mellom 2,3 og 2,7 meter bredt. Opprinnelig hadde jeg nesten bestemt meg for å kjøpe Acers billigste video-projektor; H5330; DLP, med 6 color-wheel segment og colorboost, lysstyrke på 2000 ANSI lumen. Jerome, på dette forumet, anbefalte Benq 8720 som en veldig god 720p projektor, en som jeg ikke finner til salgs (kun som brukt). Er kanskje litt skeptisk på å kjøpe brukt, i og med at jeg ikke ønsker å kjøpe ny lampe så veldig kjapt etter nymonteringen... er det dumt å tenke sånn?? Og, ja... projektoren vil bli brukt både til film og dataspilling... og dermed tenker jeg at den bør ha HDMI-inngang, siden dataspill kan sende i forskjellige oppløsninger, noe jeg tror HDMI vil takle bedre enn andre alternative tilkoplinger (jeg kan ta feil her...) enige? Egentlig ønsker jeg å kjøpe en billigst mulig projektor som vil fungere best mulig i dette miljøet... Takk for alle tips!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/14/2009 11:02:57 PM #2 av 8
Postet av: Rune
BenQ 8720 er en meget god projektor og var veldig populær den tiden den ble solgt. Mange av dagens modeller baserer seg på samme chassis (boks) som den var en forløper til.

Hvis du ønsker en rimelig ny projektor er også Optoma HD65 og Infocus X9 rimelige 720p DLP projektorer:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 74,157,137
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2009 5:54:59 PM #3 av 8
Postet av: dvdjan
Bør være mange timer igjen på f.eks denne da :smile: :) http://avforum.no/avtorget/showproduct. ... duct/44005
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2009 6:46:16 PM #4 av 8
Postet av: Jerome
Det stemmer vel :D SOm jeg skrev til deg før så er BenQ 8720 en meget god projektor som kostet vel over 40k når den kom ut. Så rastet prisene når full HD projektorene kom seinere. Nå er denne utklasset av mange andre (men mye dyrere) HD projektorer.
Jeg har aldri eid en slik men alltid hatt lyst fordi bildekvalitetene jeg opplevde hos andre var i toppklasse, selv med BD filmer.

Å kjøpe brukt er ikke noe problem, spesielt når du kjøpe fra noen som virker seriøs. Det er veldig mye penger å spare på bruktmarkedet med finanskrisen (langt flere selgere enn kjøpere).

Ulempen med denne er at den er stor (ikke større enn de nyeste men stor uansett). Greit å vite hvis du skulle gå for denne!

Som Rune skrev så finnes det andre modeller som er bra. Men til 7k så tror jeg ikke at du finner noe bedre 720p PJ enn denne.

Lykke til !
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2009 11:03:17 PM #5 av 8
Postet av: jarak
Hehe... jeg flasker frem og tilbake her... jeg får bare bestemme meg. Takk for masse gode innspill! Har lest masse om både Optoma HD65, Infocus X9 og BenQ PE8720 (720p/ 8000,- brukt) OG BenQ W5000 (1080p/ 12000,- ny). Ser man bort fra pengene er det et lett valg (jepp, sistnevnte), men har satt et ca. budsjett som bør ca. overholdes... (de sprekker alltid litt). Dermed ser det ut til å bli Infocus X9 (foretrekkes foran HD65 når større enn 100" bilde; men ser at Optoma HD65 og Infocus X9 er så godt som like - en rookie bør bli fornøyd uansett...) eller en brukt BenQ PE8720. Det er midnatt, perfekt tid å sove på det til i morgen! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/16/2009 6:34:17 AM #6 av 8
Postet av: Jerome
Jeg fant ikke hvor du bor men er det mulig for deg å få et demo av de 2/3 projektorene som du har mest lyst på?

Bor du rundt et stor by så kan du helst sikkert finne butikker som har disse inne. Eller finnes det alltid privat personer som er villige til å kjøre et demo.
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/18/2009 12:52:47 PM #7 av 8
Postet av: Jerome
Der har du en annen til salgs :D

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/44131
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/8/2009 12:23:23 PM #8 av 8
Postet av: karemort
Har også hatt dette dilemmaet en stund nå.

- Billig ny 720p
- Brukt hige end 720p 5000-7000,- kr


Vinglet mye frem og tilbake, klarte ikke å bestemme meg.
Ny 1080p pj faller jo også raskt i pris. Noen er jo nedi 12 lapper. Noe som også frister…..

Men så var jeg innom Lefdal på Alnabru (Oslo), der stod det en LG BN-315 DLP hadde bare stått i utstilling noen merker var det på den, 0 timer på pæra og uten fjernkontroll, 4000,-

De ante jo ikke noe om den, så jeg låne en pc og googlet, fant ut at dette var en 720p 1200 ansi, 2500:1, 30 db.

Rask vurdering ble utført, godt nok akkurat nå siden 1080p er målet(til slutt).
Litt pruting og vi ble enig om 3500,-

Fikk montert denne i går, og er meget godt fornøyd med bilde. Står i en mørk kjellerstue.
Så lys styrke nok.

Så da ble det projektor og en Bluray spiller for 5000,-


Fornøyd
:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar