Logo

42" eller 50" på 4 meters avstand?

Skriv et svar
1/7/2008 1:29:56 PM #1 av 13
Postet av: popztarr
Skal kjøpe plasma-tv, og siden jeg har en avstand til tv'en på knappe 4 meter er jeg veldig i tvil om jeg skal gå for 42" eller 50", vurderer panasonic sine modeller, pv70.

Rart med det, men mesteparten av tiden er vel bildet som vises tv-kanaler fra den originale Canal Digital-boksen. Er litt bekymret for at bildet på en 50" blir for grovkornet, ser jo en del eksempel på slikt hvertfall ute i butikkene. Det kan jo også hende at en 50" virker veldig svær på så kort avstand?

Av annet bildemateriale har jeg pr dags dato Harman Kardon DVD med scart-tilkobling, ikke HDMI.

Noen som har noen råd og erfaringer å dele på dette området?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:45:39 PM #2 av 13
Alt dette kommer litt an på referanser, men til vanlig tv titting er dette her en liten tommelfingerregel:
37-42 tommer: 3 - 4 meter
42-50 tommer: Over 4 meter

Digitale kilder er selfølgelig å foretrekke da det blir ett mindre grovkornet bildet, spesielt hvis du skal sitte nærme. Men ellers på en slik avstand tror jeg at en 50" vil gå greit, ihvertfall etter det jeg har erfart. Men husk at alle flatskjermer foretrekker digitale signaler, gjør det og du vil få ett knall bilde.

Ihvertfall støtter jeg deg i ditt Tv-Valg, hvis du ikke har en opplyst stue og skal bruke den til PC?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:51:25 PM #3 av 13
Postet av: popztarr
hehe, havner akkurat i et skille her da med 4 meter. Digitale kilder er å foretrekke, men blir bildet fra feks Canal Digital så mye bedre om man har tuner som kan overføre bildet via HDMI?

Ellers er det jo også sånn at bildet på ulike kanaler og forsåvidt ulike program også er veldig ulikt i kvalitet.

Men i utgangspunktet er det vel sånn at både 42" og 50" har samme oppløsning, 1300 og et eller annet? Det må bety at hver enkelt pixel på 50" framstår større, eller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 2:13:36 PM #4 av 13
Ja, det er riktig at hver pixel vil fremstå som større, men tror ikke du vil merke dette nevneverdig i din avstand. Oppløsningen på Panasonic Plasma apperatet er 1024*768, men det er andre faktorer en oppløsningen som har mye å si her, kontrastnivå og svartnivå og ikke minst bildebehandlingen, som forøvrig er meget god i de nevnte tvène.

Med en Canal Digital Tuner med hdmi utgang vil dette hjelpe betraktelig, men du kan virkelig se kvalitetsforskjellene på kanalene, spesielt på litt eldre amerikanske serier. Mens kanaler som Dicovery HD er for det meste meget god.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 2:41:49 PM #5 av 13
Postet av: Typhoon7
Jeg har en 42 tommers plasma, og sitter ca 2-2,5 meter unna. Kunne godt tenkt meg en større skjerm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 2:56:09 PM #6 av 13
Postet av: xuax
Som det kommer frem så er det litt smak og behag. Selv prøvd 42" fra 3, 4 og 5meter og synes det ble for stort på 3 meter, men fint på 4 og 5. Jeg tror rett og slett du bør gå for det magefølelsen din sier. Er du veldig usikker på om størrelsen du går for vil være riktig bør du handle fra et sted hvor du har mulighet til å bytte tv'en
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 3:27:22 PM #7 av 13
Postet av: orso
Sitter også ca. 2.5 m fra min 42". Til film kunne jeg tenke meg større, men til TV er det passelig. Hadde selv kjøpt 50" på 4 m avstand, men det er litt smak og behag. Panasonic vil forresten komme med plasmaer i 46" til våren, Kanskje det er den ideele størrelsen for deg? Skjermene vil også få betydelig bedre kontrast. Les CES messse tråden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 3:45:01 PM #8 av 13
Postet av: Rune
Sitter selv 3 meter unna 50" og ifølge samoberen kunne vi iallfall ikke hatt noe mindre, men det er mye smak og behag. Bruttern har 42" på 4 meter og det syns jeg personlig er veldig lite.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 9:46:14 PM #9 av 13
Postet av: popztarr
"Rune" skrev:Sitter selv 3 meter unna 50" og ifølge samoberen kunne vi iallfall ikke hatt noe mindre, men det er mye smak og behag. Bruttern har 42" på 4 meter og det syns jeg personlig er veldig lite.


Lite til hva? En film som man har leigd for å konsentrere seg om å se, eller til vanlig tv-titting?

Har lyst på stoor tv (men ikke med dårlig grovkornet bilde), men dama er litt redd for at en 50" skal dominere for mye på stua vår.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 9:49:21 PM #10 av 13
Postet av: popztarr
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Ja, det er riktig at hver pixel vil fremstå som større, men tror ikke du vil merke dette nevneverdig i din avstand. Oppløsningen på Panasonic Plasma apperatet er 1024*768, men det er andre faktorer en oppløsningen som har mye å si her, kontrastnivå og svartnivå og ikke minst bildebehandlingen, som forøvrig er meget god i de nevnte tvène.

Med en Canal Digital Tuner med hdmi utgang vil dette hjelpe betraktelig, men du kan virkelig se kvalitetsforskjellene på kanalene, spesielt på litt eldre amerikanske serier. Mens kanaler som Dicovery HD er for det meste meget god.


Hm, ifølge produktinfo fra komplett.no er oppløsningen på en 50" 1366 x 768 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333264, mens oppløsningen på en 42" er 1024 x 768 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334547.

Burde ikke dette egentlig bety at høyere oppløsning på 50" kompenserer for at bildet oppleves mer grovkornet enn på 42"? Eller er det mer komplisert enn som så muligens?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 9:51:13 PM #11 av 13
Postet av: popztarr
"bomholt" skrev:Sitter også ca. 2.5 m fra min 42". Til film kunne jeg tenke meg større, men til TV er det passelig. Hadde selv kjøpt 50" på 4 m avstand, men det er litt smak og behag. Panasonic vil forresten komme med plasmaer i 46" til våren, Kanskje det er den ideele størrelsen for deg? Skjermene vil også få betydelig bedre kontrast. Les CES messse tråden.


Mye lovende her, noen som vet når de blir lansert i Norge? Men men, skal man hele tiden vente på det nyeste får man jo aldri kjøpt... har desverre en tendens til det... hehe :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 9:57:56 PM #12 av 13
"popztarr" skrev:
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Ja, det er riktig at hver pixel vil fremstå som større, men tror ikke du vil merke dette nevneverdig i din avstand. Oppløsningen på Panasonic Plasma apperatet er 1024*768, men det er andre faktorer en oppløsningen som har mye å si her, kontrastnivå og svartnivå og ikke minst bildebehandlingen, som forøvrig er meget god i de nevnte tvène.

Med en Canal Digital Tuner med hdmi utgang vil dette hjelpe betraktelig, men du kan virkelig se kvalitetsforskjellene på kanalene, spesielt på litt eldre amerikanske serier. Mens kanaler som Dicovery HD er for det meste meget god.


Hm, ifølge produktinfo fra komplett.no er oppløsningen på en 50" 1366 x 768 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333264, mens oppløsningen på en 42" er 1024 x 768 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334547.

Burde ikke dette egentlig bety at høyere oppløsning på 50" kompenserer for at bildet oppleves mer grovkornet enn på 42"? Eller er det mer komplisert enn som så muligens?



Beklager det inntrufne
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 10:18:37 AM #13 av 13
Postet av: popztarr
Er ikke hjelp i om jeg bestemmer meg for den ene eller andre størrelsen, virker som det er omtrent umulig å få tak begge modellene her jeg bor.

HM... :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar