Logo

2 stk subber

Skriv et svar
7/5/2005 8:44:23 AM #16 av 29
Postet av: Diablito
"Toffy" skrev:Ok, men la meg da spørre: Hvorfor kan ALLE høre at subben i en bil er montert bak? Selv ved proff montering.

Og dette med kino forsterkere, hvordan kan jeg da måle 22Hz fra frontkanaler, om alle lave frekvenser blir sent til subutgang?


Sikker på at du HØRER den da, og at det ikke er "trykkbølgen" du kjenner komme bakfra? Grensen for å kunne retningsplassere bass er vel 80 Hz, selv om det er endel som mener de kan retningsplassere signaler under 80 Hz også, men det kan jo være forvrengninger i lyden som gjør at en hører hvor sub'en er plassert...

Setter du høyttalerne til large så vil 22Hz sendes til front hvis det ligger så lave signaler i L/R kanalene. Setter du til small, så sendes allt under delefrekvensen til sub.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/5/2005 9:39:22 AM #17 av 29
Postet av: Toffy
"Runel" skrev:Subb frekvenser går å retningsbestemme! Det er vel en gammel myte slik jeg ser det at man ikke kan retningsbestemme subben.

Å koble subben på frontene høres ikke dumt ut i stereo via høynivå inngang. Har selv prøvd å koble bak via høynivå å det fungerte bra :D

Hvis du har satt høytalere som "large" vil de på noe forsterere spille helt ned i frekvens ilag med evt subb(er).


Ja, er veldig enig i dette.

Har selvsagt satt høyttaler modus til Large.

Kanskje de gamle Dolby prologic systemet sendte all bass til sub utgang, for jeg hadde en ur gammel Onkyo som jeg aldri fikk sikkelig bass i høyttalera selv om forsterkeren skulle være kraftig nok.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2005 6:06:01 AM #18 av 29
Postet av: pnerbye
Jeg forenklet jo noe det jeg skrev da.

Ingen myte at lave frekvenser er vanskelig å retningsbestemme. Jo lavere jo vanskligere.

Alle høyttalere satt til LARGE spiller fullfrekvenssignalet, og høyttalere satt til SMALL spiller kun frekvenser over delingsfrekvensen til forsterkeren.

Sub får tilsendt alle signaler under delingsfrekvensen. Fra 80Hz og nedover blir det vrangere og vrangere å retningsbestemme lyden.

Om noen klarer å høre at sub'en er i bagasjerommet bør ikke være vanskelig å forklare. All ristingen får vel hattehylla til å hoppe eller noe! :D

Når det gjelder å koble sub på front går jo det an da. Audio Pro Blue Diamond er jo et eksempel på integrert sub i fronten. Skal sub kobles til frontkanalene må frontene settes til å gjengi LFE.

Min personlige mening er fremdeles at det ikke er noe poeng, men dette blir sikkert en smakssak. :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2005 10:39:02 AM #19 av 29
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:Jeg forenklet jo noe det jeg skrev da.

Ingen myte at lave frekvenser er vanskelig å retningsbestemme. Jo lavere jo vanskligere.

Alle høyttalere satt til LARGE spiller fullfrekvenssignalet, og høyttalere satt til SMALL spiller kun frekvenser over delingsfrekvensen til forsterkeren.

Sub får tilsendt alle signaler under delingsfrekvensen. Fra 80Hz og nedover blir det vrangere og vrangere å retningsbestemme lyden.

Om noen klarer å høre at sub'en er i bagasjerommet bør ikke være vanskelig å forklare. All ristingen får vel hattehylla til å hoppe eller noe! :D

Når det gjelder å koble sub på front går jo det an da. Audio Pro Blue Diamond er jo et eksempel på integrert sub i fronten. Skal sub kobles til frontkanalene må frontene settes til å gjengi LFE.

Min personlige mening er fremdeles at det ikke er noe poeng, men dette blir sikkert en smakssak. :)


Så lenge jeg kan høre forskjell hvor i rommet jeg står når det gjelder basstrykk ved bruk av sub eller ikke så må den jo være retningsbestemt.
For om sub bass ikke hadde vært retnings bestemt, så ville det ikke spilt noen rolle hvor du plaserte den, men det er jo snakk om riktig plasering...........

Jeg har drivet i noen år nå med å lage høyttalere og testett forskjellige løsninger, men jeg får aldri bass i mono til å stemme.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2005 11:17:10 AM #20 av 29
Postet av: Diablito
Kan jo være at at noe i nærheten av sub'en (eller kassen selv) resonerer (eller det kan være forvrengning fra elementet) og skaper ulyder som du tror er lyder fra sub'en selv, og er disse "ulydene" høyt nok i frekvens så er de retningsbestemte...

Jeg har en SVS PB12-Plus som står rett ved siden av sofaen inni et hjørne, og på moderate volum klarer ikke jeg å høre hvor bassen kommer fra (dvs, det høres ut som det kommer fra frontene) men skrur jeg opp nok, så kjenner jeg "trykkbølgen" som kommer inn i fra siden (samt at hele sofaen rister godt :D). Satt alle høyttalere som small og deler ved 80Hz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2005 12:08:16 PM #21 av 29
Postet av: Toffy
"Diablito" skrev:Kan jo være at at noe i nærheten av sub'en (eller kassen selv) resonerer (eller det kan være forvrengning fra elementet) og skaper ulyder som du tror er lyder fra sub'en selv, og er disse "ulydene" høyt nok i frekvens så er de retningsbestemte...

Jeg har en SVS PB12-Plus som står rett ved siden av sofaen inni et hjørne, og på moderate volum klarer ikke jeg å høre hvor bassen kommer fra (dvs, det høres ut som det kommer fra frontene) men skrur jeg opp nok, så kjenner jeg "trykkbølgen" som kommer inn i fra siden (samt at hele sofaen rister godt :D). Satt alle høyttalere som small og deler ved 80Hz.



Hvordan kan du få lydtrykket fra ett bestemt sted når bassen ikke er rettnings bestemt ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/7/2005 7:42:54 AM #22 av 29
Postet av: Diablito
"Toffy" skrev:Hvordan kan du få lydtrykket fra ett bestemt sted når bassen ikke er rettnings bestemt ;-)


En kjenner at det blåser! ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/7/2005 8:11:00 AM #23 av 29
Postet av: pnerbye
"Diablito" skrev:
"Toffy" skrev:Hvordan kan du få lydtrykket fra ett bestemt sted når bassen ikke er rettnings bestemt ;-)


En kjenner at det blåser! ;-)


:lol:

Forskjell på lyd og luft ja! Hehe..

Ellers er det jo et poeng at lyd fra sub kan høres forskjellig ut avhengig av hvor en plasserer sub samt fikling med fase. Hvis du mener å kunne retningsbestemme lyden er det noe galt med plassering, stående bølger, fase, ressonans eller noe annet.

Ved 20Hz nærmer bølgelengden seg 19m! :shock: Når du "hører" dette kan du aldri vite om du hører lyden direkte eller som en refleks fra veggen.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/7/2005 10:22:21 AM #24 av 29
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:
"Diablito" skrev:
"Toffy" skrev:Hvordan kan du få lydtrykket fra ett bestemt sted når bassen ikke er rettnings bestemt ;-)


En kjenner at det blåser! ;-)


:lol:

Forskjell på lyd og luft ja! Hehe..

Ellers er det jo et poeng at lyd fra sub kan høres forskjellig ut avhengig av hvor en plasserer sub samt fikling med fase. Hvis du mener å kunne retningsbestemme lyden er det noe galt med plassering, stående bølger, fase, ressonans eller noe annet.

Ved 20Hz nærmer bølgelengden seg 19m! :shock: Når du "hører" dette kan du aldri vite om du hører lyden direkte eller som en refleks fra veggen.


Det er bare det at rettningsbestem er at om du kan flytte på lydkilden og lyden vil forandres, så MÅ lydkilden være retningsbestemt.

Om lyden IKKE skulle være rettningsbestemt, så skulle plassering ikke ha noe å si, siden rettning ikke har noen betydning.

Så selv om lyd bølgen er 19M så er det i en rettning, og vegger møbler osv. kan endre denne rettningen. Derfor er jo lydbølgen rettnings bestemt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/11/2005 6:05:14 PM #25 av 29
Postet av: pnerbye
"Toffy" skrev:
Det er bare det at rettningsbestem er at om du kan flytte på lydkilden og lyden vil forandres, så MÅ lydkilden være retningsbestemt.

Om lyden IKKE skulle være rettningsbestemt, så skulle plassering ikke ha noe å si, siden rettning ikke har noen betydning.

Så selv om lyd bølgen er 19M så er det i en rettning, og vegger møbler osv. kan endre denne rettningen. Derfor er jo lydbølgen rettnings bestemt.


JA! Lyden kan forandre seg når du flytter kilden!
JA! Lyden går ut i en viss vektor fra høyttalerelementet og er dermed retningsbestemt.

MEN NEI, du kan ikke høre hvor lyden kommer fra fordi du aldri har noen ide om du hører kilden direkte eller via vegger, tak eller gulv!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/13/2005 1:57:39 PM #26 av 29
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:
"Toffy" skrev:
Det er bare det at rettningsbestem er at om du kan flytte på lydkilden og lyden vil forandres, så MÅ lydkilden være retningsbestemt.

Om lyden IKKE skulle være rettningsbestemt, så skulle plassering ikke ha noe å si, siden rettning ikke har noen betydning.

Så selv om lyd bølgen er 19M så er det i en rettning, og vegger møbler osv. kan endre denne rettningen. Derfor er jo lydbølgen rettnings bestemt.


JA! Lyden kan forandre seg når du flytter kilden!
JA! Lyden går ut i en viss vektor fra høyttalerelementet og er dermed retningsbestemt.

MEN NEI, du kan ikke høre hvor lyden kommer fra fordi du aldri har noen ide om du hører kilden direkte eller via vegger, tak eller gulv!



Trur faktisk du tenker gamle meninger om oppfattelse av lyd, for i nyere tid så tester millitæret hørsel ned til 20Hz, og de fleste kan lett si hvor denne lydfrekvensen kommer fra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/13/2005 6:54:05 PM #27 av 29
Postet av: pnerbye
"Toffy" skrev:Trur faktisk du tenker gamle meninger om oppfattelse av lyd, for i nyere tid så tester millitæret hørsel ned til 20Hz, og de fleste kan lett si hvor denne lydfrekvensen kommer fra.


Flott om det dukket opp dokumentasjon på dette da. Har du noen linker til artikler e.l.

Rart at ingen har oppdaget dette tidligere. Lave frekvenser har så vidt jeg vet eksistert en stund. :roll:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/15/2005 7:26:42 AM #28 av 29
Postet av: FrodeH
Hei

Hvis du vil at systemet ditt skal funke godt til musikk også anbefaler jeg deg å prøve den fine pre-out/main-in funksjonen forsterkeren din har. Da lar du frontene stå som LARGE. Pre-out til subben, og ut fra subbens delefilter til Main-in front. Plasser hver subb til hver sin front høyttaler. Test med fasevenderen slik at det spiller i fase.

Det du også kan sjekke er om delefilteret ut av subben følger delefrekvensen til subben. Det er enkelte av disse som har fast delefrekvens ut på ca. 80-90 Hz. Hvis så, får du best resultat hvis du deler subben nedover på samme frekvens.

Det du opplever i dag er at frontene dine spiller samme frekvensområdet som subben. Dette blir litt smør på flesk, som igjen ofte skaper flere problemer med resonanser osv. I 90% av tilfellene vil dette også føre til sløringe av øvre bassområdet, nedre mellomtone. Du får et rotete lydbilde.

Skiller du det slik som beskrevet får du ikke den samme sub opplevelsen som du har i dag, men du sitter igjen med det inntrykk at du har en større høyttaler med fast og tight bass. Det høres kjedelig ut nå, men på sikt tipper jeg du blir mer fornøyd.

Dette er ikke kinofolkets løsning, men for oss som setter større pris på hifi egenskaper, er dette det som duger.

mvh.
Frode 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 9:59:58 PM #29 av 29
Postet av: Atle Torp
Bass er ikke retningsbestemt, men problemet er at man får stående bølger i rommet, og SPL kan forandre seg 30 db på 40 cm. Plassering har jo ALT å si, nettopp for å forhindre stående bølger, og få en jevn frekvensgang i lytteposisjon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar