Logo

Ønsker forslag/innspill til komplett hjemmekino (lyd,prosj.

Skriv et svar
1/15/2008 11:50:28 AM #1 av 12
Postet av: Retox
Heisann!

Jeg er ganske så ny her på forumet, og har heller ikke veldig god teknisk kunnskap om hva som trengs i et hjemmekinooppsett av kabler, tunere og alle andre fremmedord ;)

Jeg er på utkikk etter et komplett rimelig hjemmekinoanlegg med projektor/lerret, allt av kabler som trengs samt et surroundsystem. Håper å holde meg innenfor 20,000 totalt, men iallefall ikke over 30,000.

Prosjektoren/lerretet skal brukes i ei vanlig stue. Avstand fra sitteplass til lerret er ca 1-3meter. Prosjektoren skal monteres i veggen bak, på ei hylle el. ca 3-4 meter fra lerretet. Jeg ønsker også å bruke projektoren til tv-titting (kabeltv) og regner med at jeg trenger en ekstra tuner ?

Er det i det hele tatt mulig å få et dugelig hjemmekinosystem innenfor denne summen, eller bør jeg belage meg på å bruke enda mer?

Tips mottas med takk! :)

- Petter
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 12:16:28 PM #2 av 12
Da begynner vi med å se på en prosjektor. Der vil jeg anbefale Optoma HD-70, det er en DLP-Prosjektor som har god kontrast og sortnivå, men har ikke linsevinkling slik at det kan bli noe vanskelig å plassere. Optoma har kommet bra ut i presse og har blant annet fått "gullmedalje" i budsjettklassen i Lyd og Bilde`s årskavalkade i år. Mer info her:
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=100

Som Surroundpakke er Dynavoice og XTZ to produkter som er blitt svært populære da du får mye for pengene, F6 fikk blant annet 10 av 10 mulige (budsjettklassen) i Lyd og Bilde`s årskavalkade i fjor. XTZ 99 W10.16 gir mye god bass for pengene, les test av begge produktene her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1936

Produktet finner du her:
http://surround.no/product/6280/6284/43 ... oofer.html

En reciver som er meget bra er Onkyo 605, den har støtte for de nye høyoppløste lydformatene og har godt med krefter samt romkorreksjon. Også denne gir svært mye for pengene, les test av produktet her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3537&p=50
Den ble også kåret til "reciver of the year" av EISA og fikk 5 i Hjemmkino

PS3 vil jeg anbefale som DVD og Blu-Ray spiller da du får en multimediamaskin som gjør en svært god jobb som BD-Spiller og oppskalere samtidig dine DVD filmer til 720P/1080P. Les mer om dette her: viewtopic.php?f=5&t=10252

Da er vi oppe i ca 24 Tusen eksludert kabler og lerret, du bør bruke ett hvit lerret da DLP-Prosjetorer passer best til dette, du skal bruke grått hvis du har ett litt lysere rom eller har en LCD prosjektor da de er relativt dårlig på sortnivå. Så vet jeg heller ikke hvor stort du skal ha.

Ihvertfall er dette ett oppsett som gir svært mye for pengene så om du vil velge og bruke mer eller ikke er opp til deg. Men dette skal holde en god stund.

Oppkobling blir da slik:
HDMI fra PS3 til Reciver
HDMI fra Reciver til Prosjektor
RCA kabel fra sub til reciver
Og selfølgelig høytalerkabler

Dette er de kablene som er det beste tilgjenglige alternativet slik at du får fullt utbytte av utstyret ditt, vet heller ikke hvor lange kabler du trenger, men skal du ha HDMI-kabler under 10 meter er det ikke noe vits å bruke mye penger på dette, les hvorfor her: viewtopic.php?f=16&t=9979&p=53365&hilit=noen+med+god+greie+p%C3%A5+hdmi+kabler+her%3F#p53365

Lykke til på jakten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 12:46:59 PM #3 av 12
Postet av: Retox
Heisann!

Vil aller først takke veldig for et meget utfyllende og raskt svar! :o)

Lengden på kabel fra prosjektor til Reciver blir nok ca maksimalt 8m.
Vil brukes hovedsaklig til DVD/TV-titting og muligens litt spilling.
Har allerede en Xbox360, mener også at den har HDMI, men den egner seg kanskje ikke som DVD spiller i et slikt oppsett ?

Hva med feks TV (kabeltv) trenger jeg noe ekstra utstyr for å vise dette? Har ingen tuner til dette idag utover den tuneren som sitter i den gamle skraphaugen av en tv jeg har.

Hvordan er det med kontrast/lys på prosjektoren i et rom hvor jeg ikke har muligheter for å blende helt? Duger den til tv-titting feks ?

Hva er ca-pris på høyttalerkabler ? Snakker vi en tusenlapp ekstra eller mange tusen ?
Vil være maksimalt 8m fra de 2? høyttalerne som plasseres bak sofaen, mens front og sub plasseres innen en meter eller to fra recieveren.

Hvordan er det med tilkobling av SCART ?

Håper ikke det blir altfor mange plagsomme newbie spørsmål her. Mangler dessverre kompetanse og erfaring innen lyd og bilde, men er en kløpper til å slappe av i sofaen med en god film ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 1:14:44 PM #4 av 12
Ok, kan godt hende du har Elite eller en av de nye Prenium utgavene med HDMI.
Prosjektor vil ikke jeg si er noe særlig egnet til TV, hvis du ikke har HD-Kanaler. Kvaliteten på sendingene for tiden er for lav til å ha på ett stort lerret. Skal gå fint med DLP selvom du ikke kan blende helt, men det burde være ganske mørkt.

Jeg ser ingen vits i å bruke mye penger på høytalerkabler, en ca 30Kr per km2 er nok. Det er ikke tilkobling for scart på reciveren, men for komponent som er bedre hvis din dekoder støtter dette. Men som sagt, skal du se både på Tv og Film er en vanlig TV bedre.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 2:28:38 PM #5 av 12
Postet av: teebee
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Jeg ser ingen vits i å bruke mye penger på høytalerkabler, en ca 30Kr per km2 er nok.


hmm du mener vel 30 kr per meter?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 3:16:37 PM #6 av 12
Ja, men tror han skjønte det. 8)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 4:08:51 PM #7 av 12
Postet av: Retox
Skal sies at jeg er ganske så nybegynner når det kommer til lyd&bilde, men en høyttalerkabel på 1km2 høres drøyt ut, selv for meg :o

Må være lite motstand i en så brei kabel.. hehehe

Driver og kikker rundtomkring på nettet etter "deler" til hjemmekinoen. Forslaget ditt på høyttalere og reciever ser ut til å være meget meget bra! Det eneste jeg er usikker på er om jeg kanskje skulle lagt på litt og gått til anskaffelse av en dyrere/bedre prosjektor, men usikker på hva som er bra her. Full HD regner jeg med er litt smådyrt med bra kvalitet ?

Hva slags lerret (størrelse og gjerne modell) vil dere anbefale til prosjektoren nevnt ovenfor/andre prosjektorer?
Kan forsåvidt montere det både fast, nedtrekkbart, på vegg og i tak.

Nok en gang takk for alle svar! lover å oppdatere senere med bilder når jeg har klart å bestemme meg ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 4:33:59 PM #8 av 12
Full-HD blir en del over budsjett ja, om du vil gå over budsjetter eller ikke er opp til deg. En Full-HD Koster i underkant av 16 til 19 tusen. Ett alternativ på en annen prosjektor i din prisklasse som ser god ut er Epson TW-700, les mer her:
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=105.

Angående lerret må du ha ett i 16:9 format, da det er dette prosjektoren har. Men størrelse på lerret må du nesten bestemme selv ettersom du selv vet hvordan rommet er og vet hvilken størrelse som vil passe best.

Ett eksempel på ett godt lerret er dette:
http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=15115
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 7:52:47 PM #9 av 12
Postet av: Cowboy
Dette er en spennende tråd - mange newbees som er inne å surfer her antagelig. Selv er jeg omtrent i samme situasjon som Retox - og er så smått begynt å samle meg deler til det som skal bli en fiks ferdig hjemmekino. Selv har jeg tro på Epson EMP TW700 - den er anbefalt og har fått gode tester. Jeg bygger kino i et helt lysskjermet kjellerrom, og tenker da at en LCD prosjektor kan gjøre en god jobb. Enig?

Ellers er jeg mest usikker på dette med lerret. Jeg vil ha et rammelerret - ikke noe nedtrekksoppllegg. Men hvor stort bør det være? Jeg har - med bakgrunn i rommet - lagt "sweetspot" til 3,5 meter fra lerretet. Hvor stort lerret kan en Epson EMP TW700 takle når jeg vil sitte såpass nærme? Har lyst på ca 100 tommers - det må bli mektig nok, eller hva? Eller bør jeg gå ned i størrelse - til 77 tommer? Til 90 tommer?

Og hvor stor forskjell er det "egentlig" på en DVD film og en Blue Ray film i opplevd forskjell med en slik prosjektor som jeg går å har lyst på?

Takk for et strålende informativt forum!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 8:09:54 PM #10 av 12
Epson TW-700 har ett zoomforhold på ca 1:2,14 , den klarer å lage ett bilde på 100" fra 3.1 meter avstand fra lerretet. Dette gjør den ganske så plasseringsvennelig. Angående lerret så burde du gå for ett grått ett, grunnet at prosjektorer med relativt dårlig sortnivå kommer bedre ut. Den lave gainen gjør også at uønsket lys i rommet ikke vises så godt og, dette er en forddel for deg da det skal mer lys til i rommet før bildet blir helt ubrukelig. Angående størrelse fra din sitteavstand er dette noe du må avgjøre selv da dette kommer helt ann på presonlige preforanser.

Forskjellene mellom BD og DVD er meget stor selv på mindre tvèr. Fargene er mettere, det er ett større dybdeforhold i bildet og ikke minst er det skarpere. Det er for meg nesten en nedtur og se DVD nå, det er absolutt verdt det.

Anbefaler dere alle å lese en av de mange guidene her på forumet, står mye nyttig der etter hva dere bør se etter.

Høres ut som ett spennende prosjekt dere har her!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 9:37:14 PM #11 av 12
Postet av: Cowboy
Takk for svar Tommy. Joda, jeg har lest guidene og anbefalingene på forumet - meget bra og informativ lesning det! Når jeg lurer på forskjellen på DVD og Ble Ray - så er det fordi at forskjellene sikkert blir åpenbare på en prosjektor med full HD - som foreksempel Epson sin nye EMP TW2000. Jeg, som befinner meg i budsjettklassen med en prosjektor som Epson EMP TW700, kan kanskje ikke regne med den samme kvalitetsforbedringen...?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2008 9:52:44 PM #12 av 12
Oppløsningen er selvsagt viktig, men kontrast, sortnivå og fargegjengivelse er viktigere, men på en slik skjermstørrelse og sitteavstand er det lettere å se forskjell. Jo, du vil oppleve stor forskjell fra DVD til Blu-Ray selv om du ikke har en Full-HD prosjektor, som nevnt over er det ikke bare oppløsningen som er betraktelig bedre.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar